En del kallar det support och förvaltningserbjudande, vi har support och förvaltning inbyggt i vårt DNA istället och kallar det istället för beredskapsavtal. Vi garanterar att vi finns till hands vid problem. Support och förvaltning ingår ju i våra team och deras arbetsuppgifter till vardags.

Det beror på att vi levererar DevOps-team, Det innebär att både utveckling och förvaltning ingår i teamets uppgifter, och då givetvis även support, då vi byggt och även sköter förvaltning på något så behöver vi också kunna erbjuda support. Egentligen handlar det om att vi tar ett utökat ansvar för lösningen.

Vad krävs för att få detta att fungera egentligen och vad kostar det oss som beställare?

Jo en hel del bra verktyg, Det är en del arbete initialt med att sätta upp larm och monitorering och även att skruva ihop detta så det är anpassat för kundernas krav.

Vi tar på grund av det ut en månadsavgift som ska täcka vårt arbete, våra licenser för verktyg/plattform samt se till så att vi har personal inom de givna tidsramarna som våra kunder kräver. ett team består oftast av 3-4 personer och skulle det behövas ytterliggare personal vid sjukdomar eller annat så garanterar vi det i avgiften.

Under sommaren brukar våra åtaganden gå ner och vi har då endast en jourliknande bemanning där ett team kan startas igång vid incidenter. Detta brukar gälla under juli månad. En del kunder har andra krav och då kan vi anpassa vår bemanning efter det. Det viktiga är att leveransen anpassas efter ert behov.